Logotyp vs Logomark – Vad är Skillnaderna?

November 19, 2016

När det gäller logo design, kommer du att finna att de flesta logotyper består av bokstäver, som ofta kallas för logotyper, och en symbol eller ikon kallas logomark.
Men vad betyder dessa termer egentligen? Vilka är skillnaderna mellan en logotyp och en logomark?
En logotyp avser ord eller namnet på ett företag som är utformad på ett speciellt sätt. Som exempel kan nämnas Pinterest , eBay, Yahoo, Coca-Cola eller Google.
En logomark är ett identifieringsmärke eller symbol som inte innehåller företagsnamnet . Tänk på Nike "tick", Shell, WWF, Mercedes eller Adidas för exempel.

 

Logotyper

När folk talar om logo design, då är det oftast logotyper man tänker på. 
Det är möjligt att visa logotypen i en redan existerande form som man senare kan ändra och anpassa era företag. 
Då och då kan logotyper göras i geometriska former med abstrakta bokstavsformer för att avge en viss effekt. Man använder sig av Pantone-färger och vitt utrymme runt logotypen.
Du behöver inte använda en symbol eller ikon för att vara effektiva, och det är tanken bakom logotyper.
När det görs på rätt sätt, med enbart typografi för att skapa en logotyp kan vara effektivt för ditt företag ack ditt varumärke .
Vad som händer är att denna form av logotypen använder en särskild typsnitt och brev styling, som associeras med ett varumärke.
Om du vill se exempel på stora logotyper, klicka här.

 

 

 

 

Att designa Logotyper

 

Om du tänker designa din egna logotyp eller få en professionell hjälp,  då finns det några enkla regler att följa:

 

Logotyper måste utformas i ett vektor program som Adobe Illustrator, inte Photoshop! Anledningen till detta är att logotypen måste vara skalbar utan att förlora sin kvalitet. De bör vara skarpa oavsett om det skrivs ut på ett liten visitkort eller en gigantisk skylt.

 

Det är viktigt att logotypen kan återges i en enda färg som svart eller vitt men att den ändå fortfarande är igenkännbar. Föreställ dig hur logotypen kommer se ut på en tidningsannons eller omvänd ur en mörk bakgrund.

 

Din logotyp kommer att återges i olika storlekar och kanske kommer den att behövas  såpass liten som ett frimärke. Se till att text och fina linjer är fortfarande läsbara när logotyp skalas ned.

 

Även om det är bra att experimentera med färger, är det bäst att hålla en begränsad färgpalett om det är möjligt. Ange företagsfärger med CMYK eller Pantone referenser för att säkerställa korrekt färgåtergivning när logotypen skrivs ut.

 

 

 

Logomärken

 

 

 

Behöver du ett logomark?
 

Behöver du en Logomark?

Den typ av verksamhet du är involverad i kan diktera om du behöver både en logotyp och en logomark. Det bör noteras att tillsätta ett logomark kan innebära ditt varumärke utvecklas positivt. men självklart så är det din budget som kan vara den avgörande faktorn.
Om du är ett litet företag, kan du börja med en enkel men anpassningsbar logotyp och lägga till ett märke när företaget expanderar och får en bredare marknad eller smalare fokus.
Ett av de bästa skälen för att använda en logomark är att öka varumärkesidentitet. Det är en utmärkt metod för att hjälpa kunder att identifiera och förstå vad ditt varumärke handlar om. Detta är särskilt fallet om ditt varumärke råkar vara en illustrerad representation. Ett exempel på detta skulle vara en fotografi byrå med en kamerasymbol som en del av logotyp.
Logomarks kan fungera som grafiska element på skyltar, brevpapper , annonser och produkter. I själva verket kan en logomark ofta vara mer identifierbara än en logotyp, vilket framgår av Apples logotyp.

.

 

Vad gör en effektiv logomark design?

 

Varför sticker vissa logomarks ut medan andra bleknar i dunkel? Här är vad du behöver för att skapa en minnesvärd logomark som gör ditt varumärke explodera i livet:

 

Unik: Detta är en självklarhet eftersom varje företag har sin egen uppsättning av värderingar, idéer och egenskaper. Din logomark måste återspegla den unika kärnan i organisationen och i linje med sin distinkta personlighet.
Betydelse: En stor logo design berättar en historia och förbinder mission och historia av varumärket på något sätt, form eller form. Till exempel är den berömda Mercedes logomark, som är en tre-pekade stjärna, en representation av fordon på land, i luften och till havs. Som Mercedes har utvecklats, är logotypen nu i samband med elegans och lyx.
Minnesvärda: Hela poängen med någon logotyp är att skapa ett varumärke erkännande som ansluter kunden till ditt företag. En logotyp bör vara inkörsport till ditt varumärke när varumärket i sig är "upplevelsen".
Flexibel: Med tanke på förändringen av teknik och de ökande kraven från kunder, behöver din logotyp att vara anpassningsbar. Detta innebär att det ska vara läsbar i valfri storlek, fungerar bra i alla medier och ser bra ut i svartvitt.

Oavsett om du väljer en logomark, logotyp eller båda, är nyckeln till att slutföra projektet så bra som möjligt är att  välja en professionell grafisk desiger. En väl utformad logotyp kan hjälpa ditt företag att sticka ut, vinna kundernas lojalitet och har en konkurrensfördel. Om det är något du är intresserad av, se till att begära en offert idag!
 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts

Logotyp vs Logomark – Vad är Skillnaderna?

November 19, 2016

1/1
Please reload

Recent Posts
Please reload

Archive
Please reload

Search By Tags
Please reload

Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

ADRESS:

 

Richertsgatan 2BGöteborg, 

Sverige 41281

+46.73 554 2309

+46.73 554 21 75

Email: info@logoland.se

  • Facebook - Grey Circle
  • Instagram - Grey Circle
  • YouTube - Grey Circle
  • Google+ - Grey Circle

Logo Design, Graphic Design, Web Design, Gothenburg, web design company, Göteborg, Sweden, Grafisk, Sverige,

Skapad av logoland.se. All rights reserved © 2016

betala lätt via formuläret

Sverige logotyp design center

Logo Design, Graphic Design, Web Design, Gothenburg, web design company, Göteborg, Sweden, Grafisk, Sverige,

Logo Design, Graphic Design, Web Design, Gothenburg, web design company, Göteborg, Sweden, Grafisk, Sverige,